Over Moving Forward
Ruud van Nes
Wie ik BEN:
Open, ontspannen, humoristisch, spontaan, betrouwbaar, geïnteresseerd, geduldig, flexibel, optimistisch, betrokken, sportief, muzikaal, avontuurlijk, enthousiast, veelzijdig, initiatiefrijk, onbevangen.
Wat ik DOE:
Runningtherapie geven, coachen & begeleiden, makkelijk communiceren, plannen bedenken en ontwikkelen, buiten kaders denken, ‘gaat niet, bestaat niet’, drummen, genieten van het leven met een hart voor mensen.
Ik ben Ruud van Nes, oprichter van Moving Forward. Vanaf jonge leeftijd enthousiast sporter, met een voorkeur voor tennis. Daarnaast ben ik een groot muziek-liefhebber. Begonnen met piano, later overgestapt op drummen.
Na mijn VWO-diploma te hebben bepaald in 2005, ben ik in 2009 afgestudeerd aan de Christelijke Academie Lichamelijke Opvoeding te Zwolle, met specialisatie in het Speciaal Onderwijs. Het Speciaal Onderwijs vond ik geweldig, de leerlingen zijn zo eerlijk en puur, en ik zag dat ik echt een verschil kon maken in levens, ook al waren het korte momenten tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding.
Na deze opleiding ben ik naar het Verenigd Koninkrijk gegaan, om drums te studeren aan Nexus, School for Music & Ministry. Daar heb ik me op persoonlijk, geestelijk en muzikaal gebied kunnen ontwikkelen en ben ik ontzettend gegroeid in mijn identiteit.
Terug in Nederland ben ik aan de slag gegaan als vakleerkracht in Rotterdam. Ik kwam er meer en meer achter dat mijn hart uitgaat naar relatie en echt contact met mensen. Door de relatief korte lessen Lichamelijke Opvoeding en de grote groepen leerlingen, kon ik niet de relatie met leerlingen opbouwen waar ik naar verlangde. Na een jaar ben ik hiermee gestopt, en ben ik Moving Forward gestart. Ik geniet ontzettend van het begeleiden van speciale kinderen en jongeren, in hen te investeren en ze te zien opbloeien en groeien.
Judith van Nes
Wie ik BEN:
Empatisch, enthousiast, te vertrouwen, spontaan, hart voor kinderen, betrokken, accuraat, open, flexibel, expressief, innovatief.
Wat ik DOE:
Coachen & begeleiden, makkelijk aansluiting vinden, bakken, observeren & signaleren, creatief bezig zijn, kampen leiden, denken in mogelijkheden, reflecteren & ontwikkelen, kinderen op hun gemak stellen, zingen.
Mijn naam is Judith van Nes en ik ben als pedagoog en ambulant begeleidster werkzaam bij Moving Forward. Als 4-jarig kleutertje riep ik al dat ik zelf later juf wilde worden en ik speelde als het even kon ‘schooltje’ met wie dat maar wilde (ook al waren het mijn knuffels). Vanaf jonge leeftijd heb ik veel opgepast en later raakte ik betrokken bij kerkelijk kinder- en jeugdwerk en werd ik leidster van zomerkampen voor kinderen. Zo werden de knuffels ‘echte kinderen’ en het schooltje spelen werd opvangen, verzorgen en begeleiden.
Na het behalen van mijn HAVO diploma was het eindelijk zover en begon ik vol enthousiasme aan de Pabo. Al heel snel kwam ik er echter achter dat lesgeven niet was wat ik wilde. Ik wilde weten wat er in kinderen omging, wat hen bezig hield, welke aspecten allemaal van invloed zijn op de ontwikkeling van kinderen en wat zijn of haar opvoeding daar mee te maken heeft. Kortom, ik wilde echt contact met kinderen en relaties bouwen. Door de grote klassen en ‘af te draaien lessen’ voelde ik me hierin erg beperkt.
Daarom ben ik gestopt met de Pabo en begonnen met de opleiding HBO Pedagogiek aan de Hogeschool Utrecht. In deze studie vond ik waar ik naar op zoek was en heb ik alles geleerd over ontwikkelingspsychologie, het geven van advies en begeleiding, onderzoek doen en coördinerend werken. Ik heb mij gespecialiseerd in het creatief agogisch werken; door middel van muziek, drama of creatief bezig zijn in contact zijn met kinderen en hen zo helpen en begeleiden. Ik heb stage ervaring opgedaan in het werken op de basisschool, bij kinderclubs, in het ontwikkelen van programma’s en in het werken en begeleiden van ouders, kinderen en tienermoeders in 24-uurs opvang.
Door deze ervaringen en het vele omgaan met zoveel unieke kinderen en hun ouders ben ik erachter gekomen dat écht contact, luisteren en erachter komen wat mensen en kinderen drijft, en de zoektocht naar hun krachten en mogelijkheden, de basis vormt van een goede samenwerkingsrelatie. Op deze manier kunnen kinderen optimaal tot ontwikkeling komen en in hun kracht gaan staan!